FREE

♥ Followers ♥

Wanita mendapat jangkitan kuman selepas dicakar kucing


Seorang wanita berusia 50 tahun menderita sakit dan dijangkiti kuman apabila lengan kanannya digigit dan dicakar oleh kucing jantan peliharaannya yang diberi nama  "Putih" yang dibela sejak kecil lagi.
 Kecederaan teruk yang dialami menyebabkan Rusita Ahmad terpaksa dimasukkan ke Hospital Sultanah Bahiyah bagi mendapatkan rawatan lanjut.
Menurut beliau sebelum ni Putih tidak pernah keluar atau bergaul dengan kuciing lain sebaliknya ditempatkan di dalam sangkar khas.
Gambar Rusita yang menderita akibat dicakar kucing peliharaannya

Kepada pencinta-pencinta kucing sekalian, selepas ni kita perlu lebih berhati-hati dengan kucing sebab cakaran kucing ni tersangatlah bahaya dan boleh membawa maut.



Cat-scratch Disease (CSD) (penyakit cakaran kucing), ialah penyakit jangkitan kuman yang boleh dipindahkan kepada manusia menerusi gigitan, cakaran dan pendedahan kepada air liur kucing…
Kuman Bartonella Henselea selalunya berada dalam air liur kucing tanpa mengira jenis atau baka kucing. Kuman ini datang daripada kutu dan kucing bertindak sebagai pembawa. Kewujudan kuman ini dalam air liur kucing tidak membuatkan kucing itu sakit. Hampir kebanyakan kucing memiliki kuman ini dan anak kucing lebih terdedah kepada Bartonella Henselea berbanding kucing dewasa.
Bartonella Henselae boleh ditemui di mana saja di dunia dan selalunya muncul ketika musim sejuk atau gugur di barat. Selain cakaran atau gigitan, pendedahan kepada air liur kucing juga boleh menyebabkan seseorang berhadapan dengan CSD jika berlaku luka.
CSD tidak berjangkit dari seorang individu kepada individu lain kerana ia disebarkan menerusi cakaran atau gigitan kucing yang terdedah kepada Bartonella Henselea. Selalunya jika seseorang sudah berhadapan dengan CSD, dia akan imun kepadanya untuk sepanjang hayat.CSD secara umumnya bersifat tidak bahaya dan boleh sembuh dengan sendirinya tanpa rawatan.
Selepas dicakar atau digigit, lazimnya, luka atau bengkak pada bahagian yang terkena gigitan atau cakaran kadangkala berlaku serta merta. Tetapi ia boleh juga muncul antara tiga ke 10 hari. Kesannya merah, sakit dan bernanah. Jika keadaan serius rawatan diperlukan.
CSD perlukan rawatan jika berlaku bengkak, sakit dan bernanah. Jika berlaku komplikasi, mungkin membawa maut, apatah lagi jika yang terkena gigitan atau cakaran itu warga tua, kanak-kanak, pesakit HIV, barah, diabetes dan pesakit yang banyak mengambil steroid.

No comments: