Apesal

♥ Followers ♥

JOM BLAJAQ LOGHAT KEDAH

Oleh sebab aku anak jati KEDAH, hari ni nak buat kelas loghat Kedah. Ada la soqhang budak kat kolej aku ni teringin nak blajaq bahasa kedah, so entry kali ni untuk dia dan anda yang teringin nak blajaq loghat kedah.


banyak perkataan Bahasa Inggeris yang sama digunakan dalam bahasa kedah.
What = Awat?
They Far = Depa,
Pardon = padia
Metallic =Merelit.
Cry =keriyau(nangis)
Pure =Piau 
plaih = flask
low luck=lolaq!!..
balance=belen
leaking=lekang
raba=rubber(pemadam)
kiranya bahasa org kedah ni byk pengaruh org putih kan..hehehe

Contoh lain...

bincut - binjul "tu dia la... kan aku suruh tunduk, tak pasai-pasai kepala hang bincut dah teghantuk dengan alang tu"
pancat - pancit
beghemba - bersaing-saing... "Kalau kayuh geghek tu jangan dok beghemba, nanti gheta belah kot belakang" mak aku pesan kat aku sambil menghulurkan bekai nasik lauk teloq goreng mata khebau berkuah toyu sebelum aku kesekolah pada pagi kelmaghin....
met ngot - lembab selembab-lembabnya.... Awat la yang met ngot sangat ni.....
Toyu - kicap
segan - malu
beghanda - serambi
mengoit - jangan dok bergerak
melugai - meloya
segan = malaih,malu,tak mau
gurmit = pengasah pensil, sharpenner 
tepeqheluih - kaki mat bed tepeqheluih dalam lubang...
tegelinchaq - kaki bangku tegelinchaq kat bukit hijau...(bukan caarq no)
telepaih - i) tertinggal - atan telepaih bas nak balik aloq setaq...
pot - tin...
teqhandaih - terhantuk...
seqhoi - nasi yg whit3 masak seqhoi...
teghan - teran
seghoh  = kuruih + gelap
kelam = gelap
tirih = bocoq(bocor)
plantaq = tempat duduk kat belakang gerek(basikal)
seghondoi = sondol
lau ayam = reban ayam
ketayap = kepiah
ban = batas tepi sungai
aih ketoi = ais batu
ghelai = hancur

Ada banyak lagi..., tapi hampa blajaq yang ni dulu lah..


0 00 orang suka komen: