Apesal

♥ Followers ♥

Permainan masa zaman kanak-kanak


1. Main baling selipar/Tuju kasut
Dulu kecik-kecik mainan nie paling famous. Sapa baling boleh jatuhkan semua selipar memang dah kira hebat lah tu. Mangsa adalah selipar jepun yang keras. Yang ringan-ringan tak layan sebab kalau baling melayang dah rugi mata nanti. Kalau kat kedah permainan ni kami panggil tuju kasut.
Baling selipar/Tuju kasut
2. Main baling Tin/Tuju tin
Kalau nak main mainan nie, nanti semua dok mencari-cari tin yang boleh dibuat benteng. Lepas main simpan balik tin nya sebab esok lusa nak guna lagi. Cara nak main dia, kita kena susun tin tu bagi jadi menara.

3. Polis sentry/Polis tantri/police and thief
Permainan ni tak tau la nama sebenarnya apa. Ada yang panggil polis sentry la, polis tantri la dan police and thief. Yang mana satu betoi pun aku tak tau laa. Tak kisah la orang panggil apa pun asalkan boleh main sudah. Sapa yang jadi kena kejar orang cuit lepas tu duduk mencangkung kalau tak nak jadi. main lah kejar-kejar sampai kene cuit orang lain. HAHA

4. Main lompat getah/ziropoin
Yang nie pon pemes gak.  Tempat aku panggil ziropoin. Ejaan dia tak pasti la sama ada ziropoin atau zero point. Ahh pedulikan la dengan ejaan. Beli getah and buat getah memanjang. Paling best kalau satu geng. Bila getah tu dah sampai kat kepala tu memang terer la budak yang lompat tu. Sekarang kalau nak main ngan geng memang aku kalah laa, diorang dah tinggi tinggal aku je yg pendek opss bukan pendek tapi comel..hikhok;p
Main lompat getah/zero point
5. Main guli
Guli ni pun selalu gak dok main. Kumpul guli pastu main dengan geng. Bila gaduh baling guli kat kawan..haha jahat gilos-,-

6. Main gasing
Yang nie pernah jugak lah main tapi tak ada lah macam kemaruk sangat. Besala la budak perempuan mana layan main gasing ni, budak lelaki ja yang obses terlebih. 
Main Gasing
7. Main datuk harimau
Kalau main mainan datuk harimau yang jadi ketua mesti badan besar sebab senang nak jaga anak buah kat belakang dari di makan datuk harimau. 

8. Main layang-layang
Tang mainan nie memang ikut musim angin. Sorang sampai ada 2-3 layang-layang. Kang kalau sangkut atau terputus ganti layang-layang baru. Layang-layang masa tu pon tak macam layang-layang zaman sekarang dah macam-macam rupa ada. Dulu balik-balik kartun otromen and dinasor jer yang ada. Dulu kalau rajin buat layang2 sendiri, kalau agak malas suruh abah tolong buatkan kalau agak ada duit beli layang2 yang dah siap kat kedai.

9. Batu seremban
Permainan ni aku la yang pro. Biasa mainan nie main berdua atau bertiga jer sebab kalau main reramai nak tunggu turn memang lama plus bosan.

10. Main nyorok-nyorok
Mainan nie biasa kena had kan besar kawasannya supaya orang yang jadi tu tak susah nak mencari orang yang menyorok. Kelakar betol ingat lagi dulu main nyorok-nyorok sampai masuk rumah orang sebab nak menyorok. Tapi kantoi jugak. HAHA

2 00 orang suka komen:

steffany daph said...

main tikam2 kasut no.1 ni XD

Saiful Lizan said...

main ting2?