Apesal

♥ Followers ♥

UNTUK PENGETAHUAN



Ikuti sebuah kenyataan benar dari seorang yang mengalaminya…

“Suami saya bekerja sebagai Jurutera IT di sebuah hospital, di mana pihak hospital sedang menyiapkan pengkalan data untuk pesakitnya. Dia mengenali rapat doktor tersebut. Doktor memberitahu suami saya, apabila mengalami sakit kepala, mereka sendiri tidak sanggup mengambil Panadol atau Paracetamol. . Sebaliknya, mereka akan mencari ubatan herba Cina atau mencari altenatif lain.

Ini kerana Panadol adalah bertoksik kepada tubuh kita . Ia merosakkan organ hati . Menurut doktor tersebut, Panadol akan tinggal di dalam tubuh selama sekurang-kurangnya 5 tahun . Menurutnya lagi, pernah berlaku seorang pramugari menelan terlalu banyak Panadol semasa kedatangan haid kerana tugasnya perlu berdiri sepanjang masa penerbangan. Dia kini baru berumur 30-an tetapi sudah perlu menjalani rawatan buah pinggang (dialisis) setiap bulan.

Alternative Treatment ( Tips )

Seperti kata doktor tersebut, sakit kepala disebabkan ketidak-seimbangan elektron/ion di dalam sel otak .

Sebagai rawatan alternatif, beliau mencadangkan membeli sebotol atau 2 botol minuman isotonik, campurkan dengan air minuman pada kadar 1:1 atau 1:2. Mudahnya, secawan isotonik dengan 2 cawan air minuman.

Saya dan suami pernah mencuba kaedah ini dan mendapati ia berkesan. Kaedah lain ialah merendam kaki ke dalam besin yang mengandungi air suam. Ia akan memberi tekanan darah menurun dari kepala anda.

Panadol adalah sejenis “pain killer”, semakin banyak anda mengambilnya, semakin lama semakin kurang kesannya kepada anda. Bererti anda perlukan dos yang lebih lagi apabila ia kurang berkesan.

Kita semua akan jatuh sakit apabila usia kita semakin meningkat. Untuk wanita, mereka akan melalui pengalaman melahirkan zuriat. Bayangkan mereka akan diberi dos yang kuat apabila terpaksa melalui proses beranak melalui pembedahan.. Jika anda terlalu banyak mengambil Panadol atau Paracetamol sepanjang hidup anda, seperti mereka yang ada migrain, ia akan memberi kesan sifar terhadap kesakitan yang anda alami dan anda memerlukan ubat yang lebih kuat lagi untuk mengurangkan rasa sakit. Adakah anda sanggup diberi dadah yang kuat seperti morfin?

Hargailah kehidupan anda. Fikir sebelum mudah memasukkan ubat yang “biasa” ini ke dalam mulut anda.


I LOVE YOU!!

i need someone to fulfill my empty heart..ouch!!:p
anybody??

Tentang Lelaki!


LELAKI
Di Sebalik Kerasnya Lelaki, Mereka juga Menangis ~ Tetapi Air Matanya Jarang Mengalir
LELAKI
DI Luar Semuanya Terkawal, Bkn Krn EGO Ttpi Menangis Bg Lelaki Adalah Tlalu Pribadi, Sbb Lelaki Perlukan Ruang Utk Bsendirian Menangis tanpa D Perhatikn~
LELAKI
... ... Sekeras2nya Lelaki pasti Mengalirkn Air Mata Tatkala Rindu Mencengkam JIwa Insan Yg D sygi Pergi Bt Selama2nya ~

TANGISAN 'LELAKI SEJATI' ADA KEKUATAN TERSEMBUNYI YG LUARBIASA.. :)


Jangan MEROKOK!!

PERHATIAN!!!!!!!!!

MER0K0K adalah senjata Yahudi yang paling berjaya , nak tau kenapa??
sebabnya:

* Mana ada orang hisap rokok bermula dgn BISMILLAH..
* Mana ada selepas habis merokok ucap ALHAMDULILLAH..

- Menyalakan api adalah kesukaan SYAITAN .
- Meletakkan jari di mulut adalah amalan Yahudi.
- Mengepit 2 jari pd rokok adalah perlambangan salib.

# SAUDARA SAUDARI SEKALIAN , BERHENTILAH MEROKOK . . DAN INGAT LAH ORANG TERSAYANG . . KERANA ANDA DISAYANGI.. TERIMA KASIH ~ :)

sayangilah diri anda dan orang lain!


Just Enjoy It,ok!

Kepada Yg Single
Kepada yang masih single.

Cinta ibarat kupu-kupu. Makin korang kejar, makin ia menghindar. Tapi, bila korang biarkan ia terbang, ia akan menghampiri di saat korang tak menduga. Cinta mampu membahagiakan tapi sering pula ia menyakiti, tapi cinta itu hanya istimewa apabila korang berikan cinta kepada seseorang yang layak menerimanya. Heh heh. Ayat dia jiwang betul kan? Tapi memang betul lah. Cinta ni, kalau dikejar, memang dapat yang entah apa-apa. Cuba kalau korang tengah seronok hidup single, asyik ada je orang yang pujuk rayu.


Kepada yang patah hati.

Sakit, luka, hancur, patah hati.. bertahan selama korang menginginkannya dan akan menghiris luka sedalam korang membiarkannya. Persoalannya, bukan bagaimana mengatasi rasa sakit itu, tapi adalah apa yang boleh diambil dan dihayati sebagai pengajaran dan hikmahnya. Gagal sekali dalam sesuatu perhubungan, tak bermakna tidak boleh teruskan hidup baru


Kepada yang belum pernah jatuh cinta.

Ada lagi ke manusia yang belum pernah jatuh cinta? Macam mana kalau jatuh cinta? Nak jatuh, jatuhlah! Tapi, jangan sampai terjerumus. Biar selamba tapi stabil. Berkongsi tapi jangan tak adil. Cuba untuk memahami tapi bukan bermakna tak boleh meminta apa-apa. Bersedia untuk terluka dan menderita, tapi jangan simpan semua rasa sakit jika itu yang betul-betul dialami.

Kepada yang ingin menguasai.

Hati korang patah tengok orang yang korang cintai sedang berbahagia dengan orang lain, tapi akan lebih sakit lagi bila mengetahui orang yang korang cinta langsung tidak pernah bahagia dengan korang.

Kepada yang takut mengakui.

Cinta menyakitkan bila korang putuskan hubungan dengan seseorang. Tapi, lebih sakit lagi bila seseorang yang memutuskan hubungan dengan uolskorang. Tapi, cinta paling menyakitkan adalah bila orang yang korang cintai langsung tidak mengetahui perasaan uols terhadapnya.

Kepada yang masih bertahan mencintai seseorang yang telah pergi.

Hal menyedihkan dalam hidup ialah bila korang bertemu seseorang lalu jatuh cinta. Kemudian akhirnya menyedari bahawa dia bukanlah jodoh korang dan korang telah mensia-siakan masa bertahun-tahun untuk seseorang yang tidak layak. Kalau sekarang dia sudah tidak layak, 10 tahun dari sekarang pun dia tetap tak akan layak. Biarkan dia pergi dan lupakan.


tetibe je si beruang koala ni muncul..hikhik

Nasihat untuk semua!!

Perkongsian hari ini..^.^

Empat perkara menguatkan badan...
1. makan daging
2. memakai haruman
3. kerap mandi
4. berpakaian dari kapas

Empat perkara melemahkan badan...
1. banyak berkelamin (bersetubuh)
2. selalu cemas
3. banyak minum air ketika makan
4. banyak makan bahan yang masam

Empat perkara menajamkan mata...
1. duduk mengadap kiblat
2. bercelak sebelum tidur
3. memandang yang hijau
4. berpakaian bersih

Empat perkara merosakkan mata...
1. memandang najis
2. melihat orang dibunuh
3. melihat kemaluan
4. membelakangi kiblat

Empat perkara menajamkan fikiran...
1. tidak banyak berbual kosong
2. rajin bersugi (gosok gigi)
3. bercakap dengan orang soleh
4. bergaul dengan para ulama

4 CARA TIDUR...
1. TIDUR PARA NABI Tidur terlentang sambil berfikir tentang kejadian langit danbumi.
2. TIDUR PARA ULAMA' & AHLI IBADAH Miring ke sebelah kanan untuk memudahkan terjaga untuk solat malam.
3. TIDUR PARA RAJA YANG HALOBAMiring ke sebelah kiri untuk mencernakan makanan yang banyak dimakan.
4. TIDUR SYAITAN Menelungkup/tiarap seperti tidurnya ahli neraka.

Ilmu yang Bermanfaat

Ilmu yang bermanfaat ialah

- mengetahui hak-hak waktu
- menjernihkan hati
- mendekatkan kepada syurga
- menjauhi neraka
- meningkatkan rasa takut kepada Allah
- mengharapkan Allah
- mengetahui akibat yang ditimbulkan oleh hawa nafsu
- membersihkan hawa nafsu












Cara manusia bertindak bergantung kepada sikapnya,
Cara dia bersikap bergantung kepada kesimpulannya,
Cara dia mengambil kesimpulan bergantung kepada cara dia berfikir,
Cara dia berfikir bergantung kepada pengetahuan & pengalamannya...



Sumber ilmu dalam Islam :
- Al-Quran
- Al-Sunnah
- Akal dan pancaindera (akal dan pancaindera yang dibekalkan kepada manusia membolehkan manusia mencapai hakikat kebenaran selagi mana akal tersebut bersandarkan wahyu.)
- Alam tabie (khazanah alam membolehkan manusia berfikir dan menggunakannya untuk mencari kebenaran dan kekuasaan Allah.)
- Ilham ( ia berlaku secara ilham, intuisi atau mimpi yang berlaku kepada hamba-hamba pilihan sahaja.

Hard skills and soft skills

A candidate looking for a job should know that hard skills are used by employers in short listing applicants for an interview, but they are not the only skills that employers look for in candidate. Beyond that,employers look for other skills to distinguish one candidate from another.These,skills are known as soft skills

What are hard skills and soft skills?Hard skills are the basic skills required for a person to do a certain job.Examples of hard skills are writing a computer programme or flying a plane.They can be easily taught or gained from experience.Most people who have had the same level of education and experience have about the same level of hard skills.

Soft skills,however are often intangible and,for that reason, cannot be taught easily.Many soft skills include personality traits such as leadership,creativity eagerness to learn, and friendly and work ethics that include honesty,accountability and reliability.Social skill are those personal values and interpersonal skills that determine a person's ability to fit into a particular structure such as a project team or a company.

Therefore, job seekers can gain a competitive advantage over other candidates by identifying and understanding their own soft skills and then  clearly exemplifying those skills to potential employers.

Is there a perfect way of finding out whether or not one possesses soft skills?Although, there are tests that measure personality, the result does not always indicate that person possesses specific soft skills.Therefore,most employers will pose questions to candidates to find out whether they have certain soft skills required by the job.

For job applicants going for an interview,they must be able to convey the soft skills the possess,in addition, to the soft skills stated in the job advertisement.Then, they should think of a way to demonstrate each of these skills.Remember, hard skills will get applicants an interview, but soft skills will get them a job.

Tips Nak Berjaya

Assalamualaikum,


Raya pun dh lepas dh,sekarang tiba la pulak musim peperiksaan kannn..
bagi adik2 yang nak UPSR,PMR & SPM,dh bersiap sedia nak bertempur di medan perang peperiksaan??
alatan perang untuk peperiksaan dh dibeli kew belum dik?M16 pensil,,pembaris,pemadam dh ada?sure..
kalau xdak suruh mak ayah belikan ataupun adik2 yang pergi beli sniri..bagi pelajar di IPT mahupun IPTS selamat berjaya dalam final exam anda nanti yer..doakan saya sama wokeh;)


hari ni nak share tip2 macam mana kita nak berjaya dalam peperiksaan,
semoga dengan tips yang diberikan ini dapat membantu saya dan anda semua bagaimana nak berjaya dan seterusnya dapat menjawab soalan peperiksaan dengan tenang.



  • tidur awal pada malam sebelum peperiksaan.Tidur yang cukup penting untuk kesegaran otak pada hari peperiksaan.
  • cuba bangun awal pada hari peperiksaan.kalau rajin buat la solat hajat or sulat sunat 2 rakaat minta supaya Allah permudahkan kita untuk menjawab soalan peperiksaan nanti.
  • baca surah yasin.bacaan surah yasin insyaAllah dapat menenangkan hati kita serta memudahkan kita menjawab soalan.
  • telefon ibu/bapa.bagi yang tinggal di asrama call ibu bapa anda minta mereka doakan kejayaan anda kerana doa ibu bapa sangat mustajab.
  • pergi ke tempat peperiksaan lebih awal.ini dapat mengelakkn kita daripada kelam kabut sekiranya terlewat.
  • senyum dan sapa rakan.komunikasi dapat membantu kita mengurangkan tekanan pada peperiksaan yang bakal diduduki.
  • kunyah gula-gula getah atau coklat dapat menggelakkan kita daripada mengantuk.
  • baca selawat jika soalan susah.bertawakal lah kepada Allah,insyaALLAH ALLAH akan berikan kejayaan berkadar dengan usaha yang telah kita lakukan.
  • selepas selesai jawab soalan ucaplah Alhamdulillah.seterusnya bertawakallah kepada Allah.
  • muhasabah diri.tengok balik apa kelemahan kita semasa peperiksaan,supaya pada masa akan datang kita tidak melakukan kesalahan yang sama.
berikut adalah serba sedikit tips yang boleh dikongsikan bersama.semoga dengan ini kita beroleh kejayan dalam peperiksaan.jika anda pernah gagal,bangkitlah semula dan terus berjuang sehingga anda berjaya.
gagal sekali tidak bererti gagal selamanya.saya juga pernah gagal dalam hidup,tetapi kini insyaAllah saya akan berusaha untuk melakukan yang terbaik dalam setiap peperiksaan yang bakal saya duduki.Ingatlah jika anda tidah mencapai impian anda,redha dan teruskan usaha,InsyaAllah suatu masa nanti kejayaan akan menjadi milik anda semua.
setakat itu dulu untuk hari ini.
sekian wasalam..




KELEBIHAN MENJADI WANITA=]

Assalamualaikum,hari ni nak share dgn korang semua kelebihan menjadi seorang wanita,bertuahnya kita kaum hawa..

1. Doa perempuan lebih makbul daripada lelaki kerana
sifat penyayangnya yang lebih kuat daripada lelaki. Ketika
ditanya kepada Rasulullah akan hal tersebut, jawab baginda, "Ibu lebih
penyayang daripada bapa dan doa orang yang penyayang tidak akan sia-sia".

2.
Apabila seseorang perempuan mengandung janin dalam
rahimnya, maka beristighfarlah para malaikat untuknya
.Allah
mencatatkan baginya setiap hari dengan 1,000 kebajikan dan menghapuskan
darinya 1,000 kejahatan.

3.
Apabila seseorang perempuan mulai sakit hendak
bersalin, maka Allah mencatatkan baginya pahala orang yang berjihad pada
jalan Allah.


4. Apabila seseorang perempuan melahirkan anak,
keluarlah dia dari dosa-dosa seperti keadaan ibunya melahirkannya.

5. Apabila telah lahir anak lalu disusui, maka bagi
ibu itu setiap satu tegukan daripada susunya diberi satu kebajikan.

6. Apabila semalaman ibu tidak tidur dan memelihara
anaknya yang sakit, maka Allah memberinya pahala seperti memerdekakan 70 hamba dengan ikhlas untuk membela agama Allah.

7. Barangsiapa yang menggembirakan anak perempuannya,
darjatnya seumpama orang yang sentiasa menangis kerana takutkan
Allah dan orang yang takutkan Allah, akan diharamkan api neraka ke atas tubuhnya.

8. Barangsiapa membawa hadiah, (barang makanan dari pasar) ke rumah lalu diberikan kepada keluarganya, maka pahalanya
seperti bersedekah. Hendaklah mendahulukan anak perempuan daripada anak
lelaki. Maka barangsiapa yang menyukakan anak perempuan seolah-olah
dia memerdekakan anak Nabi Ismail.


9. Tiap perempuan yang menolong suaminya dalam urusan
agama, maka Allah memasukkan dia ke dalam syurga lebih dahulu daripada suaminya (10,000 tahun).

10. Perempuan apabila sembahyang lima waktu, puasa
bulan Ramadhan, memelihara kehormatannya serta taat akan suaminya,
masuklah dia dari pintu syurga mana sahaja yang dikehendaki.

11. Wanita yang solehah (baik) itu lebih baik daripada 1,000 lelaki yang soleh.
12. Aisyah berkata, "Aku bertanya kepada Rasulullah,
siapakah yang lebih besar haknya terhadap wanita? Jawab Rasulullah,
"Suaminya".
"Siapa pula berhak terhadap lelaki?" Jawab Rasulullah,
"Ibunya".

13. Apabila memanggil akan engkau dua orang ibubapamu,
maka jawablah panggilan ibumu dahulu.

14. Wanita yang taat akan suaminya, semua ikan-ikan di
laut,burung di udara, malaikat di langit, matahari dan bulan semua
beristighfar baginya selama mana dia taat kepada suaminya serta menjaga sembahyang dan puasanya.

15. Wanita yang taat berkhidmat kepada suaminya akan
tertutup pintu-pintu neraka dan terbuka pintu-pintu syurga. Masuklah dari mana-mana pintu yang dia kehendaki dengan tidak dihisab.

16. Syurga itu di bawah tapak kaki ibu.

17. Wanita yang tinggal bersama anak-anaknya akantinggal bersama aku (Nabi s.a.w) di dalam syurga.

18. Barangsiapa mempunyai tiga anak perempuan atau tiga saudara perempuan atau dua anak perempuan atau dua saudara
perempuan lalu dia bersikap ihsan dalam pergaulan dengan mereka dan
mendidik mereka dengan penuh rasa takwa serta bertanggungjawab, maka baginya syurga.

19. Daripada Aisyah r.a. Barangsiapa yang diuji dengan sesuatu daripada anak-anak perempuan lalu dia berbuat baik kepada mereka, maka mereka
akan menjadi penghalang baginya daripada api neraka.


wallahua'lam...