FREE

♥ Followers ♥

Tips temu duga

 Masalah penganguran sering terjadi,masalah itu bukan sahaja dihadapi oleh mereka yang berpendidikan rendah dan menengah malah turut melibatkan golongan berpendidikan tinggi atau graduan..

-berikut terdapat beberapa tips yang aku telah sediakan untuk kita praktik bersama-sama apabila kita hendak pergi untuk temu duga..



*cara terbaik menunjukkan keinginan terhadap jawatan yang dipohon semasa temu duga
= mesra dan sentiasa senyum

*cara terbaik pamer keyakinan diri
= tegas dan suara yang kuat

*terang mengenai diri
= jangan cerita tentang kehidupan anda
= berikan ringkasan mengenai latarbelakang pendidikan,pengalaman di dalam pekerjaan

*apakah kelemahan diri(jawapan yang negatif tapi sebenarnya bagus)
= saya kadang kala kurang sabar tapi ia membuatkan saya bekerja dengan lebih baik
= bila saya memulakan sesuatu projek atau tugasan baru, kadangkala saya terlupa untuk makan

*berikan jawapan negatif yang tiada kesinambungan dan kaitan dengan pekerjaan anda itu
= saya bukan pengeja yang bagus jadi saya akan bawak kamus bersama saya
= yakinkan penemu duga bahawa tiada kelemahan yang tak boleh anda atasi sekiranya anda diberi jawatan tersebut
= sekiranya terdapat kekurangan anda akan menanganinya dan belajar dari pengalaman itu

*mengapa mereka perlu memilih anda
= terangkan sumbangan yang boleh anda beri kepada syarikat di samping kualiti kerja yang lain yang boleh anda lakukan.

No comments: