Apesal

♥ Followers ♥

Pengalaman praktikal di Labour Room

Assalamualaikum..

Setelah sekian lama menyepi hari ni jari jemari ni terasa rajin untuk menghapdet blog dan berkongsi pengalaman saya semasa praktikal di Labour Room, wad Antenatal dan Post natal. Tak semua orang dapat pengalaman tengok orang bersalin secara real depan mata ni tau. 

Praktikal kali ni dapat la tengok ibu-ibu yang bersalin secara normal iaitu SVD (spontaneous vaginal delivery) dekat Hospital Seri Manjung. Untuk yang LSCS (Lower segment Cesarian section) tu belum dapat tengok  la, just tengok yang bersalin secara normal.

First time tengok orang bersalin secara normal ni agak takut la. Bila dah 2,3 kali tengok dah rasa ok dah. Hanya Allah saja yang tau perasaan ni bila tengok kesusahan seorang ibu untuk melahirkan bayi. Rasa sebak sangat. Otomatik fikian ni terbayang dekat mak.Tapi ibu-ibu cakap sakit semasa melahirkan tu akan hilang bila baby dah selamat keluar n bila dengar suara baby menangis.

Sebelum ibu masuk ke dewan bersalin mereka akan ditempatkan di wad antenatal. Time ni doktor akan buat VE, staff nurse/ JM (jururawat masyarakat) akan check contraction dan kira FHR (fetal heart rate). Masa ni jugak staff nurse atau sister akan bagi pendidikan kat ibu tentang teknik penyusuan susu badan.

Lepas OS dah buka 3,4 cm ibu akan dihantar ke LR. Bila baby dah selamat keluar, ibu dan baby akan dihantar ke wad antenatal pulak. Semasa dekat wad post natal ni pun best jugak. Dapat pegang baby-baby comel, mandikan baby, pakaikan baby baju, dan dapat buat vulva swabbing. Buat vulva swabbing tu kurang best la sebab kena hadap bau hanyir darah. Kadang-kadang rasa nak termuntah la jugak tapi tahan saja lah.
Masa ni pun pelatih jururawat kena beri pendidikan teknik penyusuan bayi. Haih, rumit yang amat sih, even kami dah belajar teknik penyusuan yang betul tapi tetap rasa rendah diri nak ajar kat ibu-ibu yang dah ada 2,3,4,5 orang anak ni. Iya lah kita ni dah la tak kawin lagi, anak pun takdak tiba-tiba nak bagitau teknik penyusuan yang betul. Rasa malu la jugak tapi kena buat la untuk penuhkan cross punya pasal.
Fuhh..sangat best praktikal untuk semester 3 kali ni, banyak yang dapat kita belajar. Rasa bersyukur sangat, sekurang-kurangnya dah dapat ilmu dah mengenai obstetrik dan gynae. Tu saja untuk kali ni, nanti bila ada masa saya akan hapdet lagi yer. Thanks for reading this :)

-semua gambar ihsan dari pakcik google,thanks pakcik!-

SEORANG MUSLIMAH ITU



Muslimah itu ibarat bunga, cantik indahnya pada pandangan mata hanya sementara. Yang kekal menjadi pujaan manusia, hanyalah muslimah yang mulia akhlaknya.
Seorang Muslimah itu 
Yang lembut itu fitrah tercipta, halus kulit, manis tuturnya, lentur hati… tulus wajahnya, setulus rasa membisik di jiwa, di matanya cahaya, dalamnya ada air, sehangat cinta, sejernih suka, sedalam duka, ceritera hidupnya.
.
Seorang Muslimah itu
Hatinya penuh manja, penuh cinta, sayang semuanya, cinta untuk diberi…  cinta untuk dirasa… Namun manjanya bukan untuk semua, bukan lemah, atau kelemahan dunia … Dia boleh kuat, boleh menjadi tabah, boleh ampuh menyokong pahlawan-pahlawan dunia… begitu unik tercipta, lembutnya bukan lemah, tabahnya tak perlu pada jasad yang gagah
Seorang Muslimah itu
Teman yang setia, buat Adam dialah Hawa, tetap di sini…  dari indahnya jannah, hatta ke medan dunia, hingga kembali mengecap nikmatNya
Seorang Muslimah itu
Boleh seteguh Khadijah, yang suci hatinya, tabah & tenang sikapnya, teman Rasul, pengubat duka & laranya… bijaksana, menyimpan i­lmu, si teman bicara, dialah Ãishah, penyeri taman Rasulullah, dialah Hafsah, penyimpan mashaf pertama kalamullah
.
Seorang Muslimah itu
Boleh setabah Maryam, meski dicaci meski dikeji, itu hanya cercaan manusia, namun sucinya ALLah memuji… Seperti Fatimah kudusnya, meniti hidup seadanya, puteri Rasulullah… kesayangan ayahanda, suaminya si panglima agama, di belakangnya dialah pelita, cahaya penerang segenap rumahnya, ummi tersayang cucunda Baginda… dia segagah Nailah, dengan dua tangan tegar melindung khalifah, meski akhirnya bermandi darah, meski akhirnya khalifah rebah, syahid menyahut panggilan Allah.
Seorang Muslimah itu
Perlu ada yang membela, agar mereka terdidik jiwa, agar mereka terpelihara… dengan mengenali Rabbnya, dengan cinta Rasulnya… dengan yakin Deennya, dengan teguh aqidahnya, dengan utuh cinta yang terutama, Allah jua RasulNya, dalam ketaatan penuh setia . Pemelihara maruah dirinya, agama, keluarga & ummahnya
.
Seorang Muslimah itu
Melenturnya perlu kasih sayang, membentuknya perlu kebijaksanaan, kesabaran dan kemaafan, keyakinan & penghargaan, tanpa jemu & tanpa bosan, memimpin tangan, menunjuk jalan
Seorang Muslimah itu
Yang hidup di alaf ini, gadis akhir zaman, era hidup perlu berdikari… dirinya terancam dek fitnah, sucinya perlu tabah, cintanya tak boleh berubah, tak boleh terpadam dek helah, dek keliru fikir jiwanya, kerna dihambur ucapkata nista, hanya kerana dunia memperdaya… kerna seorang gadis itu, yang hidup di zaman ini… perlu teguh kakinya, mantap iman mengunci jiwanya, dari lemah & kalah, dalam pertarungan yang lama… dari rebah & salah, dalam perjalanan mengenali Tuhannya, dalam perjuangan menggapai cinta, nikmat hakiki seorang hamba, dari Tuhan yang menciptakan, dari Tuhan yang mengurniakan. Seorang gadis itu,  anugerah istimewa kepada dunia!
Seorang Muslimah itu
Tinggallah di dunia, sebagai  mujahidah, pejuang ummah… anak ummi & ayah, muslimah yang solehah… kelak jadi ibu, membentuk anak-anak ummah, rumahnya taman ilmu, taman budi & marifatullah
Seorang Muslimah itu
Moga akan pulang, dalam cinta & dalam sayang, redha dalam keredhaan, Tuhan yang menentukan…  seorang gadis itu dalam kebahagiaan! Moga Al – Rahman melindungi, merahmati dan merestui, perjalanan seorang gadis itu… menuju cintaNYA yang ABADI.