Apesal

♥ Followers ♥

Kenapa perempuan suka gaduh?

Anda semua setuju tak kalau aku kata perempuan ni memang suka bergaduh. Bagi aku benda tu memang betul, tak kira budak-budak la, orang dewasa, orang tua pun ada yang bergaduh. Dan sekarang ni pun aku tengah mengalami benda yang sama. Bukan aku la yang bergaduh tapi kawan aku yang bergaduh dengan kawan aku yang sorang lagi. Dulu diorang ni bukan main kamceng lagi tapi sekarang ni masing-masing dah bermasam muka. Apa punca yang menyebabkan perempuan ni suka bergaduh ekk..?Mungkin sebab..
Jangan la gaduh2 yek :)
 
1) Perempuan sangat sensitif. 
Kalau kawan-kawan tersalah cakap atau terlebih gurau, mungkin hati akan terguris. Akhirnya, jadi jawab-menjawab dan akhirnya bergaduh.
Cuba : Bila bergurau dengan kawan-kawan jangan keterlaluan, bagi yang terasa tu, kalau hati terguris, jangan simpan dalam hati. Kawan juga manusia biasa, tak lari dari melakukan kesilapan. Kalau gurauan yang menyakitkan hati tu berulang-ulang, cuba beritahu kawan dengan baik. Insya Allah dia akan faham.


2) Perempuan perlu tempat meluahkan perasaan
Perempuan perlukan orang untuk dia meluahkan perasaan. Tentang apa saja kerunsingannya. Kadang-kadang dia mungkin tak puas hati dengan rakan sepejabat, dan bercerita dengan kawan yang lain. Tapi, mungkin kawan tadi akan bercerita balik pada kawan sepejabat yang dia tak puas hati tu. Akhirnya, gaduh la.
Cuba: Jangan luahkan kerunsingan pada kawan sepejabat juga, carilah orang di luar lingkungan itu. Tapi, yang terbaik, bersemuka dengan orang yang kita tak puas hati tu. Senang cerita.


3) Perempuan suka bercerita
Nama lainnya, bawak mulut. Nak buat macam mana, perempuan memang suka bersembang, dan akhirnya, tercerita yang tak sepatutnya.
Cuba: Kurangkan bercakap, lebihkan kerja aje. (ini aku pun tak dpt buat lagi..aku byk cakap..huhu)


4) Perempuan emosi
Kalau tengah marah tu, semua keluar, kambing, lembu, beruang. 
Cuba: Bila rasa sangat marah, diam dan beristighfar dulu. Tenangkan fikiran dan cuba buat benda lain. 


5) Perempuan terlalu banyak berfikir
Tahu kenapa lebih ramai perempuan yang sakit jiwa berbanding lelaki? Sebab perempuan ada yang terlalu banyak berfikir. Terutama perkara remeh. Contoh: Kalau kawannya cakap sesuatu, macam tegur dia sebab terlalu banyak bercakap dalam waktu kerja, dia akan mula berfikir, isk, mesti dia ni repot dekat bos nanti, dan sebagainya. Akhirnya, wujud la cerita lain pulak, dan sangkaan buruk yang juga akan menyebabkan bergaduh.
Cuba: Jangan banyak berfikir kalau terjadi sesuatu, apa yang jadi masa tu, tinggalkan aje, jangan ingat lagi dah. 
 
6) Perempuan dengki?
Kalau ada kawan yang lebih pangkat darinya, dia mula cari keburukan kawan tu. Lepas tu menjaja cerita yang bukan-bukan. 
Cuba: Fikirkan itu rezeki Allah untuknya, kalau kita nak murah rezeki macam tu, kena la usaha dan berdoa pada Allah

0 00 orang suka komen: