Apesal

♥ Followers ♥

Tips mencari jodoh bagi kaum wanita

Orang Melayu sekarang semua menganggap kalau perempuan yang cari lelaki itu ibarat seperti perigi mencari timba. Ohhhh! itu sama sekali tidak benar okey. Contoh terbaik, tengok sendiri masa Rasulullah mengahwini Saidatina Khadijah, beliau yang propose Nabi, tapi itu pun melalui orang tengah. 

Jangan propose lelaki yang memang tak suka kat korang sudaa..-,-
1) Berusaha menyediakan diri sebagai produk muslimah yang diidam-idamkan ; bermutu tinggi dari segi agama dan akhlak. Lelaki nakkan wanita yang baik, yang boleh jadi pembimbing buat bakal anak-anak diorang nanti.
2) Berusaha mengawal diri supaya tidak gedik, tidak bermanja-manja dan melayani lelaki. Wanita yang suka berdamping dengan lelaki ini mudah dipermainkan dan mudah pula ditinggalkan.
3) Kalau korang ada menyukai seorang lelaki ; kerana akhlak dan agamanya, terus risik dia. Tapi guna orang tengah yang soleh dan boleh dipercayai. Takde lah jatuh maruah dan malu kalau kena rijek.
4) Berdamping dengan kawan-kawan yang baik dan solehah. Kot-kot jodoh korang dengan abang atau sedare mara diorang yang alim-alim dan soleh. Terjamin hidup.
5) Kalau ada lelaki berkenan dengan korang, suruh dia terus jumpa mak ayah korang. Haaa. Ini nak buktikan yang dia betul serius nak kat korang.
6) Suruh mak ayah korang carikan. Fullstop.

2 00 orang suka komen:

EruzuLiyana said...

carikan untuk kami sorang..hehe

single is better said...

EruzuLiyana, kami pon nk suruh mak kami yg tlg carikan..huhu;p