Apesal

♥ Followers ♥

8 cara mencegah kegemukkan


1. Janga makan makanan yang bergoreng atau berminyak.
Masaklah mi dalam air, jangan digoreng. Begitu juga dengan nasi. Sajikan nasi yang ditanak/dikukus, jangan yang digoreng. Memilih daging juga lebih baik yang dipanggang.

2. Kunyah perlahan
Kunyahlah makanan secara perlahan-lahan dan cubalah menikmati
makanan sewaktu berada dalam mulut. Dengan demikian akan menyebabkan perut cepat kenyang dan membantu mencegah makan terlalu banyak.

3. Ambil sedikit
Ambillah makanan pertama sedikit mungkin ke dalam pinggan Anda. Tambah sedikit demi sedikit bila masih lapar. Cara ini dilakukan agar anda tidak merasa terpaksa harus menghabiskan makanan yang sudah berada di pinggan.

4. Tinggalkan meja setelah selesai
Segera meninggalkan meja makan setelah selesai dan jangan dilanjutkan dengan berborak. Ini dilakukan untuk menghindarkan diri dari mengambil makanan dari sana-sini di atas meja sehingga tak terasa perut menjadi terlalu kenyang.

5. Hindari kadar gula dan lemak tinggi
Hindari makanan berkadar gula dan lemak tinggi seperti kek coklat, kuih yang manis-manis , mentega, susu berkrim, aiskrim dan lain-lain.

6. Makan banyak buah
Makan banyak buah-buahan, sayuran, biji-bijian, kacang-kacangan, dan karbohidrat dapat menjaga jumlah kalori yang masuk agar sesuai dengan keperluan.

7. Waspadi minuman bersoda
Anak-anak yang suka minum minuman ringan bergula berisiko tinggi mengalami kegemukan. Laporan para penyelidik Amerika yang diterbitkan oleh The British Medical Journal The Lancet, remaja AS perlu segera mengurangi minuman bersoda dan junk food yang berisiko mengganggu kesihatan. .

8. Kurangkan menonton TV
“Kegemukan pada anak-anak diakibatkan oleh banyak faktor. Tidak ditekankan hanya pada satu faktor, iaitu minuman ringan dan masalah gizi, melainkan juga kebiasaan seperti menonton televisyen,” ungkap Ludwig. Filem-filem kartun dan telenovela, membuat anak-anak dan suri rumah tangga semakin lama duduk di depan televisyen. Keadaan demikian mendorong kita untuk kurang bergerak dan mudah menjadi gemuk. Mereka yang menonton TV tiga sampai empat jam sehari berpeluang dua kali ganda menjadi gemuk berbanding kelompok yang jarang menonton TV.

mood:sedang berdiet:p

3 00 orang suka komen:

Rosalia said...

nice tips :)

Hanis Nizam said...

Wuhhhu . Menarik ni (:

Kalsom Ali said...

Assalamualaikum...anda ada masalah kegemukkan....jangan dibiarkan kerana akan mengundang pelbagai penyakit....banyak cara dilakukan tapi tak berhasil...whatsapp 0176607841 untuk atasi masalah ni dengan selamat dan berkesan.