Apesal

♥ Followers ♥

Pelukis karikatur Nabi Muhammad mati akibat terbakar secara tiba-tiba

Dalam laporan siasatan, akhbar Arab, yang diterbitkan dari Arab Saudi, telah mendakwa bahawa Kurt Westergaard, kartunis Denmark, yang telah melukis karikatur watak kepada Nabi Muhammad s.a.w, telah meninggal dunia dalam kejadian kebakaran yg pelik.


Pihak berkuasa Denmark telah cuba sedaya upaya mereka untuk menyembunyikan kematiannya, yang telah menemui sebarang petunjuk tentang bagaimana kebakaran berlaku dan mengapa hanya di dalam bilik Kurt yang telah rosak. Siasatan awal menunjukkan bahawa kartunis, yang melakukan kekufuran dengan melukis karikatur Nabi Muhammad s.a.w, telah menerima banyak ancaman dari umat Islam seluruh dunia selepas penerbitan yang berulang-ulang karikatur berkenaan di akhbar Eropah.

Kurt Westergaard
"Allah Maha Berkuasa, akhirnya lelaki yang menghina agama Islam ini mendapat balasan yang setimpal atas perkara yang dilakukan di atas muka bumi ini. Sesungguhnya Allah tidak menunggu hari akhirat nanti untuk membalas perbuatan jahat seseorang."

Pada Februari 2008, tiga warga Arab telah ditangkap kerana tuduhan penglibatan mereka dalam yang memplotkan kematian Kurt. Seorang lelaki Somalia telah juga cuba menikam beliau tetapi polis yang menjaga di rumahnya menyelamatkan beliau. Ia Mengingatkan semula bernilai bahawa kartun menghujat mula-mula muncul dalam akhbar Denmark Jyllands-Posten.
Laporan siasatan berkata kejadian itu berlaku beberapa hari kembali di mana Westergaard telah dibakar serius dan mati di tempat kejadian, tetapi media antarabangsa adalah benar-benar senyap mengenainya. Laporan itu juga mendakwa bahawa beberapa saksi-saksi juga disediakan untuk memberi keterangan yang berlaku. Pihak berkuasa Denmark telah setakat ini tidak dapat mencari sebarang pembayang mengenai punca api, kerana mereka telah memulakan siasatan sambil sentiasa mengingati beberapa konspirasi luar untuk membunuh Blasphemer itu.

Mayat Kurt Westergaard yg terbakar dengan tiba-tiba
Menurut BBC, sebanyak dua belas orang yang terlibat dalam perbuatan menghujat, tetapi semua mereka, kecuali Kurt, telah memilih untuk pergi bawah tanah untuk melarikan diri dari kemurkaan awam selepas umat Islam di seluruh dunia telah mengambil bahagian dalam perhimpunan bantahan yang dihadiri oleh berjuta-juta orang. Orang di Malaysia juga telah menyertai saudara-saudara mereka seperti orang-orang di Indonesia, Bangladesh, India dan banyak negara-negara Arab untuk mendaftarkan bantahan terhadap konspirasi untuk memburuk-burukkan umat Islam dan agama mereka. Di Lahore dan Peshawar, penunjuk perasaan telah bertukar menjadi ganas dan sekitar enam orang terbunuh, manakala harta bernilai juta rupee telah dibakarkan menjadi abu.
Tetapi sebaliknya menyatakan penyesalan mana-mana, Westergaard pergi awam banyak kali berkata beliau tidak mempunyai kesal kerana melakukan perbuatan yang memalukan. Akhbar Saudi berkata kematian Kurt menunjukkan betapa berkuasa Allah SWT, seperti walaupun pengaturan keselamatan foolproof, tiada dapat menyelamatkan dia dari akhir tragis.


Lindsey Stirling si pemain biola yang awesome

Mari hiburkan hari anda dengan bunyi biola alunan Lindsey Stirling, 25, yang comel dan bertenaga ini. 
Apa yang paling menarik disini ialah, muzik video berjudul “Crystallize oleh Lindsey benar-benar memikat halwa telinga pendengar. Diadun dengan alunan dubstep dan tarian oleh Lindsey, ia benar-benar memukau penonton yang menontonnya. Tidak dilupakan, baru saja 4 hari dimuat-naik ke laman Youtube, video ini telah mencecah hampir 2.4 juta jumlah tontonan!
Untuk pengetahuan, Lindsey Stirling adalah bekas peserta America’s Got Talent 5 dan kini dia adalah seorang komposer dan pemain biola. Dan lagu “Crystallize” adalah single terbaru dari Lindsey. Serius best! ce dengar kt bawah ni..

Kisah benar : Pelajar dapat bantuan Allah

Ini adalah kisah benar yang berlaku di dewan peperiksaan di salah sebuah sekolah. Kisah ini diceritakan oleh salah seorang guru wanita yang berada dalam dewan peperiksaan tersebut.
Ceritanya begini :

Terdapat salah seorang pelajar masuk ke dewan peperiksaan dalam keadaan keletihan dan tertekan. Dia duduk di tempat yang telah dikhaskan untuknya.
Kemudian dia menerima kertas ujian dan setelah berlalu masa ujian beberapa ketika guru
tersebut mendapatinya tidak menulis apa-apa pun pada kertas jawapannya sehingga berlalu separuh masa peperiksaan. Maka guru tersebut mula memberi perhatian yang lebih kepadanya.
Tiba-tiba pelajar tersebut mula menulis dan menjawab semua soalan dengan pantas dan ini mengejutkan guru yang memerhatikannya sejak tadi. Pelajar tersebut menjawab semua soalan peperiksaan dengan baik. Ini menambahkan lagi rasa ragu-ragu pada guru tersebut dan dia beranggapan pelajar tersebut telah menggunakan taktik baru dalam meniru. Tetapi guru tersebut tidak menjumpai apa-apa tanda yang pelajar itu telah meniru dalam peperiksaan.
Setelah pelajar itu menyerahkan kertas jawapannya, guru telah bertanya kepadanya apa yang berlaku sebenarnya.
Dan jawapannya amat mengejutkan dan menyentuh perasaan. Tahukah anda apakah jawapan pelajar itu?
Pelajar tersebut menceritakan : “semalam saya berjaga sepanjang malam sehingga subuh. Saya dalam keadaan tidak sihat dan menjaga ibu saya yang sakit tanpa sempat untuk mengulangkaji untuk ujian keesokannya. Maka sepanjang malam saya menjaga ibu dan saya datang menghadiri peperiksaan dengan harapan aku dapat melakukan sesuatu dalam peperiksaan nanti.
Saya melihat soalan-soalan namun tidak dapat menjawabnya. Saya hanya berdoa kepada Allah dengan amalan terbaik yang saya lakukan iaitu berbakti kepada ibuku semata-mata kerana Allah.
Tidak lama selepas itu, Allah memakbulkan doa saya dan seolah-olah saya nampak buku di depan. Saya mula menulis dengan pantas. Itulah yang saya dapat dan amat bersyukur kepada Allah kerana menerima permohonan saya.
Kisah yang menakjubkan ini menjelaskan bahawa betapa besarnya ganjaran berbuat baik kepada ibu bapa dan merupakan amalan yang paling Allah sukai. Maka Allah membalasnya dengan memberi kebaikan kepadanya kerana berbakti kepada orang tua.

Kisah benar : Seorang ibu yang berhati mulia

Kisah ini adalah kisah benar sebuah keluarga yang sangat miskin, yang mempunyai seorang anak lelaki di sebuah negara. Ayahnya sudah meninggal dunia, hanya tinggal ibunya yang sudah tua dan anak lelakinya sahaja tempat menumpah kasih sayang.

Ibunya bersusah payah membesarkan seorang anaknya, pada masa itu kampung tersebut belum memiliki elektrik. Semasa membaca buku, anaknya tersebut hanya diterangi sinar lampu minyak tanah, sedangkan ibunya dengan penuh kasih sayang menunggu anaknya sambil menjahitkan baju untuk sang anak.

Semasa memasuki musim luruh, adalah waktu bagi anaknya untuk memasuki sekolah menengah atas. Tetapi pada masa itulah ibunya menderita penyakit radang sendi-sendi atau Rheumatoid Arthritis ( RA ) yang parah sehingga tidak boleh lagi bekerja di sawah.
Di sekolah itu, setiap bulannya waris murid-murid diwajibkan membawa 30 kg beras untuk di bawa ke kantin sekolah. Anak ini mengerti bahawa ibunya tidak mungkin boleh memberikan tiga puluh kg beras tersebut.

Berkatalah ia kepada ibunya: ” Bu, saya mahu berhenti sekolah sahaja dan membantu ibu bekerja di sawah”.

Ibunya mengusap kepala anaknya dan berkata : “Niat kamu sungguh mulia nak, kamu memiliki niat seperti itu saja ibu sudah senang, tetapi kamu harus pergi bersekolah. Jangan khuatirkan ibu ya nak. Cepatlah pergi daftarkan ke sekolah nanti berasnya biar ibu yang akan mengantarkannya kesana”.

Namun, anaknya tetap berkeras tidak mahu mendaftar ke sekolah, ibunya mula marah dan menampar anak tersebut. Dan ini adalah pertama kalinya anak ini dipukul oleh ibunya.
Dengan berat hati, akhirnya anaknya pergi juga kesekolah. Ibunya terus berfikir dan merenung dalam hati sambil melihat bayangan anaknya yang pergi menjauh.


Tidak berapa lama kemudian, dengan lemah longlai dan nafas tercungap-cungap ibunya datang ke kantin sekolah dan menurunkan sekampit beras dari bahunya, pengawas yang bertanggung jawab menimbang beras dan membuka kampit beras lalu mengambil segenggam beras tersebut dan menimbangnya. Tiba tiba dia berkata :
” Hai waris murid, kami tidak menerima beras yang isinya campuran beras dan antah. Jangan menganggap kantin saya ini tempat mengumpul beras campuran”. Begitu malunya ibu ini, hingga tak henti hentinya berkali-kali meminta maaf kepada ketua pengawas tadi.


Awal bulan berikutnya ibu ini memikul sekampit beras dan masuk kedalam kantin. seperti biasanya beras tersebut diteliti oleh pengawas. Dengan dahi yang mengerut, ketua pengawas berkata: “Masih dengan beras yang sama”. Selepas ini kalau begini lagi, maka saya tidak boleh menerimanya”.
Ibu ini sedikit takut dan berkata : “Tuan pengawas, beras di rumah kami semuanya seperti ini jadi bagaimana?
Pengawas itu pun tidak mahu tahu dan berkata : “Berapa luas sawah yang ibu kerjakan, sehingga berasnya boleh bercampur seperti ini”. Mendengar sindiran pertanyaan seperti itu ibu tersebut akhirnya tidak berani berkata apa-apa lagi.


Awal bulan ketiga, ibu ini datang kembali ke sekolah. Ketua pengawas kembali marah besar dengan kata-kata kasar dan berkata: “Kamu sebagai waris murid kenapa begitu keras kepala, kenapa masih tetap membawa beras yang sama. Bawa pulang saja berasmu itu !”
Dengan berlinang air mata ibu ini pun berlutut di depan pengawas tersebut dan berkata: “Maafkan saya tuan, sebenarnya beras ini saya dapat dari mengemis”.
Mendengar kata ibu ini, pengawas itu terkejut dan tidak boleh berkata apa-apa lagi. Dilihatnya ibu tua tadi duduk di atas lantai, menggulung seluarnya dan memperlihatkan kakinya yang sudah mengeras dan membengkak.
Ibu tersebut mengesat air mata dan berkata: “Saya menderita sakit radang sendi-sendi , malah untuk berjalan pun susah, apalagi untuk bercucuk tanam. Anakku sangat mengerti keadaanku sehingga mahu berhenti sekolah untuk membantuku bekerja disawah. Tapi saya melarang dan menyuruhnya terus bersekolah.”

Selama ini saya tidak pernah memberi tahu sanak saudara yang ada di kampung . Lebih-lebih untuk memberitahu pada anakku, aku takut menjatuhkan harga dirinya.
Setiap hari pagi-pagi buta dengan kampit kosong dan bantuan tongkat, aku pergi ke pasar, tempat orang menjual beras, hanya untuk mengemis beras beras yang tercecer di pelantar. Dengan susah payah aku pergi kedai demi kedai hanya untuk mencari beras tercicir.
Sehingga hari sudah gelap, aku pun perlahan-lahan kembali ke kampung sendiri. Sehingga pada awal bulan semua beras yang terkumpul memenuhi syarat untuk diserahkan kesekolah.

Pada masa ibu tua itu bercerita, secara tidak sedar air mata Pengawas itupun mulai mengalir, kemudian mengangkat ibu tersebut dari lantai dan berkata: “Bu sekarang saya akan melapor kepada pihak sekolah, supaya boleh diberikan sumbangan untuk keluarga ibu.”
Ibu tadi buru- buru menolak dan berkata: “Jangan, kalau anakku tahu ibunya pergi mengemis untuk sekolah anaknya, maka itu akan menjatuhkan harga dirinya. Dan itu akan mengganggu pelajarannya. Saya sangat terharu dengan kebaikan hati tuan pengawas, tetapi tolong ibu agar boleh menjaga rahsia ini.”

Akhirnya masalah ini diketahui juga oleh pihak sekolah. Secara diam- diam Pengetua sekolah tidak meminta biaya sekolah dan biaya hidup anak tersebut selama tiga tahun. Setelah tiga tahun kemudian, anak tersebut lulus masuk ke perguruan tinggi Qing hua dengan nilai 627 point.
Di hari anugerah sekolah, Pengetua sekolah sengaja mengundang ibu anak ini duduk di tempat duduk utama. Ibu ini merasa aneh, begitu banyak murid yang mendapat nilai tinggi, tetapi mengapa hanya beliau yang diundang.
Yang lebih aneh lagi di sana masih terdapat tiga kampit beras. Pengawas sekolah tersebut akhirnya maju ke depan dan menceritakan sebuah kisah tentang seorang ibu yang mengemis beras demi sekolah anaknya.
Pengetua sekolah pun menunjukkan tiga kantong beras itu dengan penuh terharu dan berkata kepada para hadirin seraya menunjuk pada ibu tadi : “Inilah sang ibu dalam cerita tadi.”

Dan mempersilakan ibu yang luar biasa tersebut untuk naik ke atas pentas. Anak ibu tersebut dengan ragu-ragu melihat ke arah gurunya yang sedang menuntun ibunya berjalan ke atas pentas.

Ibu dan anak ini pun saling bertatapan. Pandangan ibu yang tajam dan lembut kepada anaknya membuatkan anak tidak dapat untuk menahan tangisnya, dipeluknya susuk tua dihadapannya itu dan merangkul erat ibunya sambil terisak sambil berkata: “Begitu mulianya engkau Ibu, sungguh aku tidak boleh untuk membalasnya.

Ana Raffali & Ahmad Aznaim selamat diijabkabul

Dengan hanya sekali lafaz, Ana Raffali, 26,sah bergelar isteri kepada Ahmad Aznaim Abdullah, 30, dalam majlis pernikahan yang berlangsung di Masjid Al-Hidayah, Taman Melawati.Tahniah buat Ana Raffali dan pasangannya. Majlis yang disaksikan oleh ahli keluarga dan rakan-rakan terdekat ini dimulakan dengan majlis pertunangan Ana Raffali dan Aznaim sejam sebelum mereka diijabkabulkan.
Ana Raffali yang berwalikan bapanya iaitu Mohd Raffali Mohd Nor selamat diijabkabulkan pada 11.55 pagi. Pasangan pengantin tampil dengan busana kelabu sedondon dengan Aznaim yang direka khas oleh Ezuwan Ismail.
Pengantin lelaki memberi 7 dulang hantaran iaitu satu dulang coklat, set perfume Mont Blanc, sireh junjung, manisan, gelang berlian dan cincin, set telekung dan wang hantaran sebanyak RM11,412.
Manakala pengantin wanita membalas 9 dulang hantaran berupa sedulang buah-buahan, bunga rampai, kek, dompet, jam Stuhrling dan perfume Lacoste, sireh junjung, Ipad, cincin, dan 7 biji kamera simbolik 7 tahun perkenalan mereka.
Majlis resepsi Ana Raffali dan Ahmad Aznaim akan berlangsung pukul 2 petang pada hari dan tempat yang sama.

Gambar perkahwinan Lisa Surihani dan Yusri KRU

Gambar sepanjang Majlis Pernikahan Lisa Surihani dan Yusri yang berlangsung pada hari ini. Lisa dan Yusry diijabkabulkan di Hotel Marriot, Putrajaya selepas waktu Asar.
majlis akad nikah yusry dan lisa
dewan nikah yusry dan lisarehearsal yusry nikah
sesi rehearsal sebelum majlis bermula
pelamin lisa dan yusry
Pelamin kedua mempelai yang tersergam indah
yusry nikah
Keluarga pihak lelaki
family yusry masa nikah

majlis yang berlangsung sederhana itu bertemakan “winter garden” dan yusri telah memberikan rantai platinum sebagai mas kahwin kepada pelakon jelita lisa surihani yang kini sah bergelar isteri kepada salah sorang pengasas KRU Studios.
Lisa dengan hantaran menarik 9 dulang telah dibalas dengan 7 dulang oleh pihak yusri. Tahniah kepada yusri dan lisa.




 

Budak 5 tahun jadi IMAM

Usianya masih sekitar lima tahun. Namun, kemampuannya dalam menghafal dan menguasai Al-Quran tak perlu diragui.
Umat Islam di sekitarnya menjadikannya imam solat, kerana ilmu yang dikuasainya. Subhanallah, bacaan Al-Qurannya begitu fasih.
Fenomena ini mengingatkan kita pada sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Imam Bukhari:
Amr ibn Salamah berkata, “Suatu ketika Nabi SAW bersabda, ‘Jika waktu solat tiba, hendaknya ada di antara kamu yang melakukan azan. Lalu yang paling banyak bacaan Al-Qurannya hendaknya diangkat menjadi imam.’ Mereka melihat tidak ada yang bacaan Al-Qurannya melebihi diriku. Maka aku diangkat sebagai imam, padahal aku masih enam atau tujuh tahun. “(HR Bukhari).

Cara nak bezakan perfume ori dan perfume tak ori

Ada orang yang tidak memilih dalam membeli minyak wangi, asalkan ia dapat membuat badan berbau wangi dan segar, mereka akan membelinya.  Ada pula yang mementingkan jenama, dan tidak membeli sewenang-wenangnya.  Namun demikian, adakah mereka pasti mereka membeli minyak wangi yang tulen?  Di sini saya sertakan beberapa tips membeli minyak wangi yang tulen, Insya-Allah..
1)  Tempat jualan
Minyak wangi yang tulen biasanya dijual di pasaraya-pasaraya besar atau di kedai-kedai yang menjual minyak wangi sahaja.  Kalau dijual di pasar malam atau kedai-kedai runcit, sahihlah itu minyak wangi tiruan!
2)  Harga
Secara amnya, minyak wangi tulen adalah produk yang mahal dan boleh mencecah ratusan malah ribuan ringgit.  Oleh itu, seandainya anda terjumpa minyak-minyak wangi berjenama yang dijual dengan harga yang sangat murah, berkemungkinan besar, ia adalah palsu.
3)  Pembungkusan
Bagi minyak wangi palsu, pembungkusannya biasanya kasar, dengan erti kata lain, material seperti kotak dan plastik nampak sangat murah dan tidak kemas.  Adakalanya, logo dan ejaannya juga salah.  Jadi pastikan anda mempunyai bahan rujukan seperti keratan akhbar atau majalah utk membezakan logo dan ejaan minyak wangi tersebut.  Contohnya – yang asli namanya Ninna Ricci, tapi yang paslu dieja sebagai Nina Ricii.
4)  Bau
Minyak wangi palsu biasanya hanya bertahan sejam dua sahaja.  Untuk menilai baunya, semburkan di atas sekeping kadbod kecil.  Masukkan ke dalam handbag atau dompet anda.  Minyak wangi yang asli akan bertahan sehingga 2-3 hari dan baunya akan melekat dalam handbag atau dompet anda.
So, dah tau tip2 ni, pastikan anda tidak tertipu ya!
Pernah kena tipu beli perfume Ralph Lauren pelesu..huhu-,-

Putus cinta anugerah ALLAH

  • Pernah merasa putus cinta? Mesti pernahnya  kut… kalau pernah, I would say BAGUS! Kalau tak pernah maknanya anda belum lagi mengenal erti kehidupan percintaan yang sebenarnya.
As always, kita di sini, bukan untuk meminta perkara buruk itu berlaku atau mendoakan kecelakaan sebaliknya, kita mahu menimba pengalaman dan mengetahui sedikit pengetahuan yang mungkin dapat membantu untuk mematangkan diri di dalam menangani soal kehidupan di dalam percintaan.
Cuba kita tanya,
  • “Mengapa Allah berikan kegagalan cinta kepada kita? Mengapa Tuhan membiarkan kita putus cinta dengan orang yang kita amat sayangi?”
  • Pernah anda mendapat jawapan dari pertanyaan ini?
In my humble opinion,
  • Tuhan berikan kegagalan cinta dan takdir putus cinta itu adalah kerana Dia mahu kita belajar dari kegagalan itu agar kita menjadi manusia yang lebih sempurna. Dan dari pengalaman itu, kita dapat berkongsi dengan mereka yang kurang berpengetahuan.
Bro Razzi tahu tu, sebab itulah yang I lakukan sepanjang 5 tahun kebelakangan ini. I berkongsi kegagalan dan kejayaan dan berbagai-bagai masalah cinta yang I face myself, friends, and peoples around me…
  • Tentu saja I sedih bila putus cinta. Tetapi… apabila I dapat membantu walau hanya seorang untuk berjaya, kebahagiaan itu…is speechless!
“So, that’s why kita tak perlu bersedih sangat kerana putus cinta!”
Same things happen apabila sesebuah perkahwinan itu terpaksa melalui perceraian… Cuba kita tanya,
  • “Mengapa Allah berikan perceraian setelah kita berkahwin dengan penuh kebahagiaan?”
  • Pernah anda mendapat jawapan dari pertanyaan ini?
In my humble opinion,
  • Tuhan berikan perceraian itu adalah kerana Dia mahu kita lebih tabah. Dan yang paling utama, mungkin ada pasangan lain yang dapat memberi lebih kebahagiaan dan lebih menyayangi kita. Malah mungkin lebih menghargai segala-gala tentang kita.
  • Tentu saja kita akan sedih …amat sedih bila bercerai. Tetapi… apabila kita dapat menerima takdir dari yang Maha Esa, barulah kita akan dapat melihat betapa besar hikmah dari Allah s.w.t
“So, that’s why kita kena percaya dengan hikmah dari Allah barulah kita tidak  bersedih sangat”
Selalu kita tengok dan baca komen-komen dan pesanan-pesanan kat internet ni katanya, “Wanita baik hanya untuk lelaki yang baik begitulah sebaliknya!” <<–I don’t believe in that!
NOPE! Itu BUKAN cara Allah memberi takdir dalam hidup kita betul tak?  Selalunya, Tuhan akan buatkan kita melalui cabaran dan dugaan dalam hidup supaya kita belajar dari pengalaman perit itu. Tiada short cut dan jalan mudah beb…
  • Sama lah juga di dalam persoalan ini, kalau yang baik dapat yang baik… apa yang dia orang boleh belajar? Kalau yang jahat dapat yang jahat… semua perkara dah tahu! Mana pengajaran dan cabarannya?
To me, maksud sebenar di sebalik ayat itu adalah,
“Setiap orang yang baik adalah untuk mereka yang mahu berubah menjadi baik!”
Putus cinta berlaku adalah dari TAKDIR TUHAN, Dia mahu kita belajar dari setiap situasi yang berlaku. Jika yang baik hanya untuk yang baik…apa yang kita boleh belajar? Not so much. Kalau tiada putus cinta, cantik je percintaan tu… nothing laaa… that’s NOT LIFE!
Thats why selalunya,
Seorang yang baik, Allah sengaja temukan dengan yang tidak baik, untuk kita mengenali dan memahami erti kematangan hidup! Kemudian belajar membimbingnya menjadi insan yang baik dan beriman.
Ada seorang lelaki yang telah selalu berzina, kehairanan…
  • “Mengapa aku yang jahat dan jahil ini tetap mendapat isteri yang masih dara?” - Itulah takdir kasih dari Allah, masih memberi peluang kepadanya dan melihat samada dia mahu bertaubat dan kembali ke jalan yang diredhai atau tidak.
Si isteri juga kehairanan…
  • “Mengapa aku yang sentiasa beriman kepada Allah dan bertaqwa tapi masih dapat lelaki jahil dan yang hidupnya penuh dengan maksiat?” - Itulah satu cabaran dari Allah, bagi si isteri untuk membuka hati suaminya agar kembali beriman. Imagine jika dia dapat isteri yang sudah rosak akhlaknya…
Jadi, inilah baru betul caranya seperti yang selalu Tuhan mahu kita hadapi…iaitu melalui cabaran dan dugaan.
So, putus cinta, bercerai…semua itu adalah satu proses. Proses usaha kita yang Tuhan mahu kita belajar tabah menghadapi dugaan dan cabaran. Dia mahu kita belajar dari kesilapan serta menambahkan pengalaman dan matang agar kita menjadi manusia yang menghargai nikmat Allah, kemudian dapat berkongsi pengalaman itu dan membantu sesama manusia.
  • JADI, apabila berlaku putus cinta atau perceraian sekali pun, kita hadapinya dengan senyuman kerana, itu adalah pemberian dari Allah. Anugerah dari Tuhan yang Maha Esa.
Itulah ciptaan Tuhan yang maha agung, – which is, the balance of the universe, kestabilan hukum alam kita!  sehingga di lain waktu, InsyaAllah..